Izzati novels
Tetap dalam jiwa {Bahagian 1}
Isnin, 23 November 2015 | 8:19 PG | 1 comments
   Seorang gadis yang cantik dan ayu keluar dari kereta bersama dengan ayahnya . Dia membawa beg bagasi yang bewarna hitam . Mukanya kelihatan sangat sedih . Dia memandang ayahnya sambil tersenyum tawar . Ayahnya mengusap kepala anak tunggalnya yang sudah kehilangan seorang ibu yang amat dicintai dan disayangi .

    Setelah kematian ibunya sebulan lepas , anaknya itu jarang makan dan selalu mengurungkan diri di dalam blik . Hidupnya hanya dengan sebuah diari dan sebatang pena . Ayahnya lagi berasa risau kerana anaknya itu menghidap penyakit iaitu punca kematian isteri kesayangannya . Ya! Dia menghidap penyakit hati .

   Gadis yang bernama Iriana itu berjalan dengan perlahan menuju ke depan pintu . Dia menunggu ayahnya untuk membuka pintu rumah itu menggunakan kunci . Ayahnya membuka pintu rumah itu lalu mengajak anak gadisnya itu masuk . Iriana akur . Dia berjalan memasuki ke dalam rumah itu dengan langkah yang longlai .

   "Kenapa Riana memang nak sangat tinggalkan rumah itu?" Tanya ayahnya sambil mengeluh kesah . Iriana memandang ayahnya .

   "Rumah itu meninggalkan banyak kenangan ayah . Kenangan bersama ibu . Riana tak sangup nak mengenangkan kesemua kenangan itu . Dari kenangan yang manis , bertukar menjadi pahit selepas ibu pergi meninggalkan kita berdua ." Kata Iriana sambil menitiskan air mata . Dia mengelap air mata itu menggunakan hujung lengan bajunya .

   "Ayah faham perasaan kamu Riana . Tetapi , kamu harus melupakannya dan teruskan hidup sebagai seorang mahasiswi ." Ucap ayahnya sambil mengusap kepala anaknya . Kasihan pula dengan nasib yang ditimpa oleh anaknya itu .

   "Sudah pergi masuk bilik dan tidur . Biar ayah yang buat kerja ni dengan beberapa pekerja di taman perumahan ini . Pergilah rehat ." Ucap ayahnya sambil tersenyum . Iriana menggangguk lalu terus naik untuk merehatkan badan yang letih dan lemah .

                                                         ***

   Iriana berjalan dengan longlai memasuki ke dalam sebuah universiti berpelajaran tinggi . Dia masih baru di situ dan mengambil kejurusan seni-bina . Ayahnya telah mendaftarnya dari kelmarin . Semasa dia sedang mengelamun berjalan untuk ke perpustakaan , tiba-tiba ada seorang lelaki yang tinggi dan tampan terlanggarnya . Mereka berdua terjatuh . Buku yang dipegang oleh Iriana terjatuh . Kasut bola yang dibawa oleh lelaki itu pun sama terjatuh .

   "Saya minta maaf kerana terlanggar awak , Saya dah lambat untuk latihan bola sepak  . Ada sebarang kecederaan?" Tanya lelaki itu dengan sopan sambil mengutip buku Iriana yang terjatuh . Iriana pun turut mengutip bukunya .

   "Terima kasih . Saya tiada apa-apa kecederaan . Saya pun sama berjalan tak tengok orang . Saya faham awak dah lambat ." Ucap Iriana sambil tersenyum lembut . Lelaki itu tersenyum .

   "Minta maaf , saya minta diri dulu . Assalamualaikum ." Ucap Iriana lalu terus meninggalkan lelaki itu . Lelaki itu menjawab salam Iriana dan tersenyum sendirian .

Bersambung...


Older Post | Newer Post
Assalamualaikum!
Hello there! I hope you love my novels. Please visit my official blog... izzatisarafinahanis.blogspot.my! If you hate my blog, just ctrl W! If you like my blog please follow! Thanks for being here!


Navigations ~~

Owner Novels'list Tales



Credit
Skin By Ieyda
Basecode Cikin
Edited By izzati haruno
Comes again!


Welcome to my blog! Follow me? | Dashboard