Ahad, 23 April 2017

Selfiestar vs novelistar {We meet again part 5}


 Mereka semua menoleh dan kelihatan seorang gadis yang berpakaian agak lorded sedang berdiri di muka pintu. Dia tersenyum sinis. Mereka berempat berkerut memandang perempuan itu. Tidak pernah dikenali oleh empat sekawan itu.

 "Ya, cari siapa? Prof Mawar sekejap lagi dia datang. Tunggulah dulu." Ucap Nadia. Perempuan itu menggeleng.

 "Saya tak cari dia tu pun. Siapa dia pun, saya tak kenal." Ucap Gadis itu.

 "Habis, cari apa? Cari siapa? Nak ambil adik balik dari kolejkah?" Tanya Rina pula. Gadis itu tetap menggeleng.

 "Saya nak cari Syafira Airah. Dia ada dekat sini?" Tanya gadis itu. Semua orang memandang Syafira. Syafira memandang tiga rakannya itu dan memandang gadis yang tibe-tiba sahaja muncul.

 "Ya, saya Syafira. Kenapa?" Tanya Syafira agak hairan.

 "Ouhh, ok. So, boleh kita bincang kat tempat lain?" Tanya gadis itu.

 "Biarlah bincang dekat sini. Apa salahnya?" Tanya Rina agak garang.

 Syafira memandang Rina dan memandang gadis itu.

 Gadis itu ketawa kecil dan begitu sinis.

 "Well, terserah. So, saya kena cepat." Ucap gadis itu.

 "Err, duduklah di sini." Pelawa Nadia. Syafira mengangguk. Gadis itu pun duduk di sofa itu.

 "Sebelum tu, biarlah saya kenalkan diri dulu. Nama saya Ralicia." Ucap Ralicia. Syafira mengangguk.

 "Ya, jadi, kenapa awak jumpa saya? Ada apa-apakah?" Tanya Syafira. Gadis itu tersenyum dan mengangguk.

 "Ya, memang ada perkara yang begitu penting yang ingin dibincangkan. Sangat penting. Ia memerlukan perbincangan dari awak sendiri dan keputusan." Ucap Ralicia. Syafira terangguk. Rina dan Juliana yang sedang mengipas diri yang kepanasan sudah menjadi letih.

 "Ish, cakap jalah apa yang nak dicakap. Entah apa-apalah perempuan ni." Ucap Juliana agak perlahan.

 "Entah, dahlah selepas sampai ja perempuan ni, bilik ni tiba-tiba jadi panas." Ucap Rina pula. Mereka masih mengipas diri mereka.


 "Sebenarnya, saya datang sini just nak kata yang saya dan Rafiq akan berkahwin." Ucap gadis itu. Syafira menjadi begitu terkejut dan sepertinya jantung yang berdegup normal sejak tadi seperti hendak meletup.

 Rina, Juliana dan Nadia terlopong. Ralicia biasa sahaja.

 "Well, kami dah bercinta dah lama. Tiba-tiba awak datang menyibuk dan memutuskan segalanya! And now, saya nak tuntut balik!" Ucap gadis itu. Suka hati sahaja mulutnya itu berkata begitu. Siapa yang lamar siapa?

 Mata Syafira sudah mula berkaca-kaca. Hatinya pecah terbelah berjuta-juta. Tak dapat ditahan lagi sebak di dada.


 "Hei, hei, hei! Kau siapa sekarang ni nak cakap macam tu dekat dia? Jangan mimpilah! Muka macam tayar pecah, ada hati nak jadi madu! Ramai lagilah lelaki kat luar sana tu, kenapa kena kacau Syafira punya! Pleaselah!" Marah Juliana. Rina dan Nadia mengangguk. Syafira sudah menangis teresak-esak.

 "Cakaplah apa yang nak dicakap. Keputusan tu tak akan berubah. Inikan takdir tuhan. Kena terima!" Ucap Ralicia begitu sinis.

 "Takdir? Hello, ini bukannya takdir, ini kau yang cari sendiri! Perempuan tak sedar diri!" Marah Rina pula.

 "Well, saya kena pergi. Banyak persiapa kahwin yang ingin disiapkan. Well, you all jangan lupa datang pula. Kad jemputan nanti saya bagi. Bye." Ucap Ralicia lalu terus keluar dari bilik itu.

 "Ish, perempuan ni memang nak kena!" Rina sudah mahu kejar dan menghadiahkan tumbukan tetapi Nadia menghalang.

 "Sudahlah, jom pujuk Syaf." Ucap Nadia lalu mereka menuju ke arah Syafira yang masih menangis.

 "Dah, dah. Sabar. Maybe dia hanya nak..." Belum sempat Nadia mahu habiskan ayat, Syafira sudah memotong.

 "Mana ada! Memang aku tengok Rafiq sekarang ni berubah. Memang betul sangkaan aku! Dia....dia....dia ada perempuan lain!" Syafira menangis. Juliana memeluk bahu Syafira.

 "Tak apa, nanti kalau aku jumpa perempuan tu, tahulah apa nasib dia!" Ucap Rina pula.

 "Sudahlah. Tak apa, balik ni kau tanya Rafiq elok-elok. Jangan tuduh sesuka hati. Zaman sekarang orang dengki." Ucap Nadia. Syafira menggeleng.

 "Tak! Memang sah, sah dia nak kahwin lain!" Ucap Syafira sampai tersedu-sedu.

 Kasihan pula Rina, Juliana dan Nadia melihat. Ingatkah Rafiq tu hanya sayangkan Syafira seorang. Rupanya diam-diam ubi berisi. Rafiq ada skandal dengan Ralicia dan bakal berkahwin tak lama lagi. Siap nak jemput lagi.

 "Eh, kenapa ni?" Tiba-tiba Professor Mawar bersama Asyraf memasuki ke dalam bilik itu. Professor Mawar terus menuju ke arah Syafira.

 "Kenapa ni?" Tanya Professor Mawar tetapi langsung tidak dilayan oleh Syafira yang masih menangis.

 "Kenapa ni, semua?" Tanya Professor Mawar. Asyraf menggoyangkan bahu mamanya itu berkali-kali.

 "Suami Syafira. Dia nak kahwin lain." Ucap Juliana agak perlahan sambil memandang sayu ke arah rakannya itu. Professor Mawar ternganga.

 "Ya Allah. Betulkah ni? Siapa bagitau?" Tanya Professor Mawar lagi.

 "Tadi, bakal isteri dia datang. Suka hati ja. Ish, macam nak pergi cari dan fight belakang kolej." Ucap Rina begitu bengang.

 Professor Mawar menepuk dahinya. Syafira sudah diam. Dia menongkat dagu.

 "Sabar jalah. Bincang dulu ya." Ucap Professor Mawar, bersimpati.

                                                                               ***

 Syafira sekadar mendiamkan dirinya. Asyraf bermain bersama Juliana dan Nadia. Rina sedang menulis sesuatu.

 Syafira melihat jam di dinding. Sudah jam 6.00 petang. Dia sepatutnya pulang tetapi marahnya itu membantutkan hasratnya.

 "Oklah, aku balik dulu ya. Dah pukul berapa dah ni." Ucap Juliana.

 "Bye bye!" Ucap Juliana sambil bersalaman dengan Professor Mawar dan terus meninggalkan mereka di situ. Nadia pun sama.

 "Oklah, kalau nak duduk sini lagi, duduklah. Prof nak pergi pejabat." Ucap Professor Mawar. Rina dan Syafira bersalaman dengan Professor Mawar.

 "Huh." Syafira mengeluh. Rina memandang Syafira.

 "Oklah, balik dulu." Ucap Syafira. Dia mencapai tangan anaknya dan berjalan ingin keluar. Tiba-tiba Rina menghalang laluannya.

 "Janganlah sedih wahai Syafira!" Ucap Rina sambil tersenyum.

 Syafira menggeleng.

 Rina membuat gaya rambut yang agak kelakar. "Kalau sedih, nanti raksasa Rina akan muncul di rumah dan..." Belum sempat Rina mahu habiskan ayat keanak-anakannya itu, Syafira sudah memukul perlahan kepala Rina.


 "Dahlah, Rina. Aku ok ja. Kau tak payahlah buat macam aku ni budak umur tiga tahun." Ucap Syafira. Rina tertunduk.

 "Oklah. Bye Rina. Jumpa kau esok." Ucap Syafira. Asyraf tersengih.

 "Ok, bye! Bye Asyraf." Ucap Rina. Asyraf tersenyum sambil melambaikan tangannya.

 "Siaplah kau." Ucap Syafira perlahan tetapi penuh kegeraman yang ditahan.

________________________________


Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }